BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, August 2, 2012

Bahaya Duduk Terlalu Lama Depan Komputer


Komputer memang suatu alat komunikasi yang memudahkan kita dalam banyak hal, terutamanya untuk menyelesaikan pekerjaan tetapi "diam-diam", komputer juga akan menjadi musuh tersendiri bagi penggunanya.

Menurut sebuah kajian, ternyata pengguna komputer yang duduk mengadap terlalu lama depan komputer akan mengalami penyakit di bahagian belakang atau belakang dan juga sakit kepala. Dan jumlah ini meningkat sebanyak 2 kali ganda selama 1 dekad ini.

Sakit kepala meningkat lebih daripada 50% dan mata berair dialami lebih daripada 1 bilion orang pengguna komputer.

Masih menurut kajian, wanita lebih banyak mengalami sakit kepala berbanding lelaki. 53% daripada wanita mengalami sakit kepala minima 1 bulan sekali berbanding dengan lelaki, 35%.

Sebagai maklumat tambahan, selain kedua-dua penyakit tersebut, penggunaan komputer terlalu lama juga mengakibatkan penyakit persendian tangan yang dikenali dengan nama Carpal Tunnel Syndrome.

Oleh itu kita tidak di syorkan duduk terlalu lama di depan komputer. Saranan dari doktor mata,  cara gunakan komputer yg baik adalah setiap 15 - 30 minit sekali mata kita di rehatkan, supaya saraf-saraf mata kita tidak tegang n stress. namun apabila terpaksa, dapat diatasi dengan menetapkan tahap cerah (brightness n contrastnya) ..

No comments:

Post a Comment

Popular Posts